El trim hajó trimmelő rendszer

100 % német termék
Elektromos trimmelő rendszer 5-től 20 m-es hajókhoz

1979-től gyártásból több mint 30 éves gyártási, felhasználási tapasztalat

Az El Trim rendszert a gyorsabb felsiklás, alacsonyabb üzemanyag fogyasztás, nagyobb stabilitás elérése érdekében hozták létre, különös tekintettel a farnehéz esetleg oldalnehéz hajók kézi vagy automatikus szabályozására. Ezzel az El Trim rendszerrel lehetővé válik erős hullámzásban, erős oldalszélben a stabil automatikusan vezérelt hajózás.

Elektromos trimmelő rendszer, amely kézi és automata kivitelben létezik, trimmlap pozíció kijelző rendszerrel ellátva.

A trimmelő rendszer használata a következő előnyökkel jár: 

  • lehetővé teszi az alacsonyabb siklási sebességet, amely erős hullámzásnál alapvetően fontos
  • beállítható a hajó optimális hajózási pozíciója
  • mivel a hajó hamarabb jön siklásba jelentősen csökken az üzemanyag fogyasztás nagyobb sebességnél is
  • gyakorlatilag meghosszabbítja a hajó siklófelületét, amely jelentősen növeli a teljesítményét a hajónak
  • a hajó gyorsabban jön siklásba, így jobb a vezető kilátása előre
  • nincs hidraulika olajra szükség, elmarad a szivárgás esetén előáll szennyeződés
  • kompenzálhatók a farnehéz esetleg oldalnehéz (féloldalas) hajó tulajdonságok
EL TRIM rendszerek
1. ST Standard alapkivitel trimmlap állás kijelzővel. Kijelző fekete vagy szürke színben.

Jellemzői: 

  • kézi trimmlap beállítás
  • a felső nyomógomb nyomásával mindkét lap lefelé mozog, így a hajó orra süllyed le
  • az alsó nyomógomb nyomásával mindkét trimmlap felfelé emelkedik, a hajó orra felfelé emelkedik
  • jobb oldali gombbal a jobb oldali trimlap megy lefelé, a hajó jobb oldalra süllyed lefelé
  • bal oldali gombbal a baloldali trimmlap megy lefelé a hajó bal oldalra süllyed

A trimmlapok pozícióját a rendszer a LED sorokon jelzi ki.

2. N Automata kivitel trimállás kijelzővel, automata oldaldőlés kiegyenlítővel. Kijelző fekete vagy szürke színben.

Alapfunkció HF vagy OL
Gyári beállítás: HF

HF funkció: Segíti az indulási fázist az úszásból a siklási fázisba. A hajó elindul lefelé süllyesztett timmlapokkal és a vezető a siklási átmeneti fázisban bekapcsolja az automata rendszert. A trimmlapok rögtön felemelkednek és a dőléskiegyenlítés rögtön megkezdődik, amint a menetsebességet elérte a hajó már csak a hosszirányú pozícióját kell a felső vagy az alsó nyomógombbal korrigálni.
Az automata dőléskiegyenlítővel már csak a külső hatásokat kell korrigálni.

Az OL funkciónál a trimmlapok automata felfelé emelkedése ki van kapcsolva. Ez a megoldás a vízkiszorításos hajóknál alkalmazott.

El Trim automata N kivitel egy kiegészítő torlónyomásfúvóka és nyomáskapcsoló segítségével működik az automatika 10 kn (117 km/h ) önállóan ki vagy bekapcsolódik.

A trimmlapok működtetése bármikor kézzel, a nyomógombok segítségével állítható. A trimmlapok pozíciója a kijelzőn követhető.

Induló csomag

El Trim WO kijelző műszer nélkül

Egy nagyon kedvezményes megoldás, ahol a trimmlapokat állítani tudja a vezető, azonban azok pozícióját nem látja a kijelzőn. A trimmlapokat két különálló kapcsolóval lehet mozgatni. Továbbfejlesztése bármikor lehetséges, az El Trim rendszer elemeivel.
Flybridges hajókhoz különálló vezérlő készülék szállítható.

Javasolt trimmlap méretek a hajóhossz függvényében

Méret Hajóhossz Trimmlap méret Trimmlap hajtóműszám
méter cm
1 5,0-7,5 30×30 1
2 5,0-7,5 40×23 1
3 6,5-8,5 50×23 1
4 7,0-10,0 60×23 1
5 8,0-12,0 60×30 1
6 10,0-16,0 100×30 2
7 16,0-20,0 120×30 2

Amennyiben a hajó gyengén motorizált vagy erősen farnehéz egyel nagyobb méretű trimmlap választása javasolt.
Egyedi méretű lapok rendelhetők.
A trimmlapok távolsága a propellertől min. 15 cm.

A berendezések beépítésre készen, kompletten érkeznek kábelekkel, rögzítő elemekkel.
A vezérőegységet a vezérlőpultra kell szerelni, a betáp bekötést az áramelosztó táblába.
Hidraulika rendszer nem szükséges.
A motorok 12 V vagy 24 V kivitelben érkeznek üvegszálerősítésű vízzáróan hegesztett házban. A nyomórudak tömítése gumiharmónikával védett (hínár, algalerakódás).

Szállítási terjedelem: 

  • 2 vagy több motor
  • 1 vezérlőegység, esetleg opicionálisan + 1 egység a flybridge-nek
  • N rendszernél nyomáskapcsoló+torlónyomásfúvóka
  • megfelelő mennyiségű kábel 7,5 m-es hajókhoz
  • trimmlapok zsanérokkal, csavarokkal
Vezérlőegység

Vezérlőegység mérete: 90 x 90 mm
Kivágás a műszerfalon: 75 x 75 mm
Beépítési mélység: 60 mm
Beépítés pozíciója: tetszés szerint

 Hajtómotor

Beépítési méret: 365 mm
Löket: 55 mm

 
 

Szerelés
  1. A tükörre úgy kell szerelni, hogy sem lefelé sem felfelé ne álljon semmi a trimmlapok mozgásának útjába.
  2. A felerősítő csavarok furatát csavarbehajtás előtt állandóan rugalmasan maradó tömítőanyaggal kell kitölteni.
  3. Motort a trimmlapra rögzíteni. Hajó aljára sima lapot erősíteni, trimmlapot rárakni, motort teljesen kihajtani, a motor másik felét a hajó tükrére rögzíteni a megadott fülekkel.
  4. Vízvonal felett lyukat fúrni, éleket lesimítani, kábelt bevezetni, letömíteni, kábelvédőt felszerelni.
  5. Azoknál a hajóknál melyek 25 km (42 km/h) felett mennek a trimmlap végét 15-20 mm-el meg kell emelni.
  6. Sós vízben cinkanódot a trimmlapokra felszerelni, gumiharangot 2 évente cserélni.